علی
برادر، چراغ ها را باید روشن کرد.
من از تو برای طلوع، بی تاب ترم .
بگذار این مذهب جادو، در روشنی بمیرد.
تا « مذهب وحی » را ببینم .
چهره ی « علی» در روشنایی ، زیبا و خدایی است .
به تو و من – بی مذهب و مذهبی – هر دو ،
علی را در تاریکی نشان داده اند .
[1]



شب بیست و یکم رمضانه، مثل هر سال حال و روز خوبی ندارم ، برخلاف رسم معمول نوحه گوش نمی دم ، صدای استاد شجریان می یاد:
حجاب چهره ی جان می شود غبار تنم
خوشا دمی که ازین چهره پرده برفکنم
دلم نمی خواد برم تو این حسینیه ها جوشن کبیر بخونم ، خیلی از ماها حتی نمی دونیم معنی این دعاها چیه ، پس بذارید امشب برای خودم عیان کنم که چرا آمدم و کجا بودم :
عیان نشد که چرا آمدم کجا بودم
دریغ و درد که غافل ز کار خویشتن بودم
علی ...این اسم لرزه به اندامم میندازه ، نه از این جهت که از علی می ترسم نه، به این خاطر که مسوولیت شیعه بودن و علی وار زندگی کردن رو به یادم میاره ، البته شیعه نه به معنای شیعه ی امروزی ، دوستی بهم می گفت که مذهب تو مذهب تشسّنه ( ترکیب تشیع و تسنن ) و تازگی عزیز دیگه ای پیشنهاد داده که اسم مذهبم رو بذارم « تشنج » ، ولی من واقعا مسلمونم ... اما جور دیگه ...
امشب برای درد فرق سر علی گریه نمی کنم ، درد علی درد دیگه ای بود ، اینو من نمی گم ، دکتر می گه، دکتر علی شریعتی : « این درد علی نیست ؛ دردی که چنان روح بزرگی را به ناله در آورده است تنهایی است که ما آن را نمی شناسیم ! باید این درد را بشناسیم . نه آن درد را که علی درد شمشیر را احساس نمی کند و ما ... درد علی را احساس نمی کنیم ... » [2]
این روزا مطمئن باشید که علی دردمندتر از اون روزیه که فرقش شکافته شد ، مملکت گل و بلبل ما درد داره ، علی درد داره ، علی تنهاست ... علی ... علی ... علی ...
...
« از علی مست خدا گوش کن این نادره را
آنکه از ناب شرابش همه هوشیار شوند
خفتگانند همه مردم و در غفلت غرق
چون بمیرند رود غفلت و بیدار شوند . »
[3]
-------------------------------------------------------------------------------
[1] دکتر علی شریعتی – مجموعه آثار 33 – ص 1278
[2] دکتر علی شریعتی – علی تنهاست
[3] استاد مهدی اخوان ثالث ( م.امید )

Labels:

نظرات (کليک کنيد--> 21)
در October 2, 2007 at 2:05 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام دوست قدیمی..بی معرفت نیستم..باور کن این بی معرفتی از اون چیزایی که حالم رو بد میکنه..وبلاگت که مدتی باز نمیشد..برات میل هم زدم و لی جوابی نداشتم!زندگیم هم اونجورا که فکر میکنی خوش و خرم نیست..شاید اگه دومین پستم رو میخوندی میفهمیدی!ولی خدا رو شکر..همیشه راضیم به رضای اون..راستی گل پسر مذهب رو هر اسمی روش میخوان بگذارن ولی به نظر من که مذهب ..مذهب دله هر جا که دلت تو رو میبره..اونی باش که دلت میگه و به بودنش افتخار کن که میدونم همین کارو میکنی..از تنهایی هم در بیا..بد جوری ادم رو ئاغون میکنه ..دنیای دوست داشتن با همه مصیبت هاش ئنیای عجیبیه..هیچ رقمه حاضر نمیشی ازش دل بکنی!
تو این شبای عزیزالتماس دعا

 
در October 2, 2007 at 2:05 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام دوست قدیمی..بی معرفت نیستم..باور کن این بی معرفتی از اون چیزایی که حالم رو بد میکنه..وبلاگت که مدتی باز نمیشد..برات میل هم زدم و لی جوابی نداشتم!زندگیم هم اونجورا که فکر میکنی خوش و خرم نیست..شاید اگه دومین پستم رو میخوندی میفهمیدی!ولی خدا رو شکر..همیشه راضیم به رضای اون..راستی گل پسر مذهب رو هر اسمی روش میخوان بگذارن ولی به نظر من که مذهب ..مذهب دله هر جا که دلت تو رو میبره..اونی باش که دلت میگه و به بودنش افتخار کن که میدونم همین کارو میکنی..از تنهایی هم در بیا..بد جوری ادم رو ئاغون میکنه ..دنیای دوست داشتن با همه مصیبت هاش ئنیای عجیبیه..هیچ رقمه حاضر نمیشی ازش دل بکنی!
تو این شبای عزیزالتماس دعا

 
در October 2, 2007 at 6:16 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام. ممنون که سر زدی! در مورد مظلومیت علی و فرزندان علی همین بس که خیلی از شیعیانش هنوز غصه ی خون فرق شکافته ی خودش و گردن بریده ی حسینش رو می خورن غافل از تمام عظمتی که وجود علی داشته! گاهی فکر می کنم اگه من تو اون زمان زندگی می کردم و علی رو از نزدیک میدیدم الان جزء کدوم دسته بودم! خدا هدایتمون کنه تا بفهمیم اینها که اومدن و اینقدر بخاطر هدفشون ایستادگی کردن چی قرار بوده به ماها بگن... التماس دعا

 

من پرورده آزادی ام /استادم علی است مرد بی بيم و بی ضعف/و پيشوايم مصدق مرد آزاد...دکتر شريعتی
chakeret dash MOSSTAFA

 
در October 3, 2007 at 4:05 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

تورو خدا تمومش کن باب اسفنجی ... دنیا خیلی بزرگه

 
در October 3, 2007 at 9:44 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

میثم عزیز سلام
ممنون به خاطر این پست
و سری که زدی
با این پست هم همراهم
زیاد
ممنون
شاد زی مهرافزون

 
در October 4, 2007 at 6:24 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

من علی رو نمیشناسم کتاب در موردش خیلی کم خوندم تنهایی چیزایی که ازش میدونم همونیه که توی مدرسه یه روزی خوندم یا توی روضه ها و نوحه ها شنیدم ولی میدونم دوسش دارم این شبا شاید گریه کردم برای اینکه دلم میخواست الان هم هنوز زنده میبود حس خوبی بهش دارم یه حسی که قاطی پاتیه نمیدونم توش چیا هست.هنوزم عاشق شعر شهریارم و داستانی که درمورد اینکه حصرت علی قبل از اینکه هنوز شعر رو شهریار به کسی نشون بده اومدن به خوابشو ازش خواستن براش بخونه داستان مفصلش را یه روزی چند سال پیش توی یه کتابی بود نمیدونم یا مجله اما یادمه اون روز یه جوری شدم هنوزم عاشق علی ای همای رحمت ...هستم اما خیلی وقته نمیدونم تاثیر بزرگ شدنمه که دارم از تمام حس و حالهای پاکی که داشتم فاصله میگیرم یا تقصیره خودمه و بدیای وجودم نمیدونم
راستی بابته کتابا ممنون توی اولین فرصت حتما میخونمشون خیلی مشتاقم ببینم چی هستن بازم ممنون
chetori bayad hala in comento befrestam

 
در October 5, 2007 at 12:28 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام آقای رضاوند
سالروز شهادت مظلومانه ی حضرت علی ( ع ) رو خدمت شما تسلیت عرض میکنم .
دل نوشته ی زیبایی بود....ای کاش روزی برسه که بتونیم درد واقعی علی رو بفهمیم....،درد خودمون.... که مثل کبک سرمون زیر برفه....
راستی از بلاگ اخوان چه خبر؟ اونجارو به روز نکردین؟
ممنون خبرم کردین.

یا حق

 
در October 6, 2007 at 6:55 AM, Blogger Unknown نوشته...

kheili ba mohtava fekr mikoni va minevisi.man fekr mikonam inke adama shabaye ahya ro miran masajed ,ham be khatere alie va ham be khatere shabaye ghadr.to shabaye ghadr mitooni az tahe delet bekhay ke sarneveshtet ta hadi movafegh ba to pish bere.baraye inke az tahe delet doa koni (baraye afradi mesle man ke kheili hozoore ghalb nadaran)ye rah ine ke delet beshkane.khob dele avamonasi mesle manam hamintori nemishkane bayad ye chizayi began ke man ba tasavoresh,delam beshkane.in oon chizie ke man fekr mikonam.shamim bahari hastam.

 
در October 7, 2007 at 6:50 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام . خوبی ؟

 
در October 7, 2007 at 9:34 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام
اقا میثم گل..کجایی؟چه بر تو گذشت در شبهای احیا؟
امیدوارم روز و شب های خوبی و پشت
سر گذاشته باشی..
ازت خبری نیست؟منتظرم..

 
در October 9, 2007 at 4:30 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

الان یه مدتی از 21 رمضان گذشته که من اومدم . من آپم . مطلب رو هم راستش فقط شعراش رو خوندم . می خونمش . مرجعش شریعتی به گمانم . قشنگ حرف میزنه شریعتی . احترام براش قائلم بخاطر شجاعتش و اینکه خواست یه عده را نجات بده ...

 
در October 11, 2007 at 1:50 AM, Anonymous Anonymous نوشته...


سعید

سلام آقا میثم
خسته نباشی
وبلاگت حرف نداره واقعا عالیه
مخصوصا قالبت که خیلی قشنگه
البته ما باهم همشهری هستیم
از روی عکستون شناختم
درسته موضوع کاری ما زمین تا آسمون تفاوت داره اما
خوشحال می شم که به ما هم سری بزنید

 
در October 12, 2007 at 7:08 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام داداش
چه طوری؟
مواظبی یا نه؟!

 
در October 14, 2007 at 6:01 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

مرسی میثم .
هنوز مطلب جدید نذاشتی ؟
این مطلب رو هم الان دوباره خوندم .
چیز عجیبیه این علی . درکش جدای
تفسیر و تحلیل صحبتاش توی همون رفتارشه مثل شریعتی . من جدا از افکار و اندیشه شیفته ی خودش بودم . جرات و خواستن هاش .

 
در October 16, 2007 at 3:00 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام میثم عزیز..خوشحالم میکنی که میای ..بهم سر میزنی اقا میثم گل راست میگی..عشق صدای فاصله هاست تو هم سعی کن از تنهایی در بیای حس غریبیه حس دوست داشتن

 
در October 19, 2007 at 7:50 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام
به روزم و منتظرت

 
در October 21, 2007 at 10:09 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

برا چندم باره که میام این مطلبت رو می خونم ولی این بار دلم نیومد کامنت نذارم.
تو با دلت می نویسی دوست عزیز

 
در October 22, 2007 at 11:53 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

کجایی؟
باز بی خبر؟

 
در October 27, 2007 at 1:40 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام میثم جان .... متنت رو خوندم...و از این به بعد بیشتر میام...من آپم

 
در September 10, 2010 at 8:31 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

شماها کجا بودید اون زمانی که علی با دیگر عربها پدر بزرگاتون رو سر برید و به مادربزرگاتون تجاوز کرد تا شما مسلمون شدید؟ میفهمم از اینکه از شرم این بدبختی ناچارید که خودتون رو سگ و خوک علی و حسن و حسین ش بکنید
خاک بر سرتون که از تاریخ ایرانی بودن خودتون هیچی نمیدونید و تنها غلامی و کنیزی عربها رو خوب بلدید
خاک بر سرتون
خاک بر سرتون
هیچ ایرانی مسلمان نیست و هیچ مسلمانی ایرانی نیست

 

Post a Comment


 لوگوي دوستان


 استاد اخوان ثالث

 خبرنامه





Powered by WebGozar