استاد میرزا غلامرضا اصفهانی
شهسواران در غبار فتنه گم گشتند و رفت
نامشان از یادها تصویرشان از قاب ها (1)




یک هفته ای ست که خبری از یک فاجعه به دستم رسیده است ...
هنوز باورم نمی شود ، یادگار و شاهکاری از عظمت و قله ی تاریخ خوشنویسی ایران یعنی میرزا غلامرضا اصفهانی ... چه بگویم ... خط میرزا را در مسجد سپهسالار ( مطهری امروز ) معمار بی هویتی نابود کرد ... کتیبه ی بی نظیری که میراث خوشنویسی ماست، تاریخ ماست، هویت ماست ... باورم نمی شود ...
میرزا غلامرضا، کسی که نامش برایم روحیه ست، کسی که سالها با او زندگی کرده ام، با خط اش و با همه ی وجودش ... قدرت او را هیچ کس در تاریخ خوشویسی ما ندارد و نخواهد داشت ( شکسته می نویسم، شرمنده ام دوریش ) ... سیاه مشق هایش – سفر به دنیای سیاه مشق، یادش به خیر –.
نمی دام فریاد بزنم و با دست بر سر بگوبم یا خرخره ی آن معمار را بجوم ...
دیگر نمی شود نوشت ...نمی شود نوشت ...
شرمنده ام میرزا ... شرمنده از این مردم و از این روزگار ...




نمی دانم چرا کسی چیزی نگفت ...
چه شکر هاست در این شهر که قانع شده اند
شاهبازان طریقت به مقام مگسی (2)
------------------------------------------------------------------------------------

(1) یدا... بهزاد کرمانشاهی

(2) حافظ

این خطا استاد از وبلاگ رضا شیخ محمدی عزیز و بزرگوار انتخاب شده است

نظرات (کليک کنيد--> 29)
در August 13, 2007 at 12:09 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام
فقط می تونم بگم شرم آوره
اسم کسی رو که این کارو کرده معمار نذار چون هر چی باشه
قدر زر زرگر شناسد

یاعلی

 
در August 13, 2007 at 12:35 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

دوست عزيز
با اجازه مطلب شما را در وبلاگم گذاشتم
يا علي مدد

 

vaaaaaaaaaaaay
che vahshatnak

 
در August 13, 2007 at 4:03 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

برای خودمون متاسف شدم و برای بچه هامون! چیزی از گذشته نداریم که به عنوان تاریخ بهشون نشون بدیم... الحق که سزاوار نیست بخاطر یه فیلمی مثل 300 ادای انسانهای متمدن رو در بیاریم و تو بوق و کرنا کنیم که به ما توهین شده! ماها خودمون توهین هستیم! توهینی به تاریخ و فرهنگ گذشته!
خدا به خیر کنه که احتمالا تا 10 15 سال دیگه قدیمی ترین بنا و اثر تاریخی کشورمون قدمتی کمتر از 100 سال داره!

 
در August 13, 2007 at 10:32 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

دلم گرفت...با ماری موافقم..ما برای نسل بعد از خودمون هیچ کاری نمیتونیم بکنیم!چیزی برای یاد دادن به اونا نخواهیم داشت..هیچ!تو خود حدیث بخوان از این روزگار ما! دیگه چیزی باقی نمونده..دریغ و افسوس...متاسفم

 
در August 13, 2007 at 10:49 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

salam aga meysam sharmande az in ke ye chand vagti man nabodam
vagean narahat konandast man khatam khob nist vali be khat va khatati va honare khoshnevisi alage daram
bayad begam ma koli az gadimiha chizaye ba arzesh baramon be yadegar monde : takhte jamshid aramgahe daryosh .... ma hata natonestim inaro hefzesh konim baraye khodemon va ayandegan
farzandane ma dar ayandeye na chandan dor fagat name inhara khahand shenid va agar bashad axi az anha dar ketab ya hag

 
در August 13, 2007 at 10:51 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

salam aga meysam sharmande az in ke ye chand vagti man nabodam
vagean narahat konandast man khatam khob nist vali be khat va khatati va honare khoshnevisi alage daram
bayad begam ma koli az gadimiha chizaye ba arzesh baramon be yadegar monde : takhte jamshid aramgahe daryosh .... ma hata natonestim inaro hefzesh konim baraye khodemon va ayandegan
farzandane ma dar ayandeye na chandan dor fagat name inhara khahand shenid va agar bashad axi az anha dar ketab ya hag

 
در August 13, 2007 at 1:41 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

delam mikhad lanat befrestam be sar ta paye in mamlekate nafahm ke ghadre hichio nemidoonan

 
در August 14, 2007 at 1:48 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام عرض شد. ضمن ابراز و اظهار تاءسف از این امر، بد نیست بدانیم چرا این کار را کرده‌اند و انگیزه چه بوده؟ کارهای تاءسیساتی در مسجد می‌کرده‌اند و کتیبه‌ی میرزا مزاحم عبور کانال کولر یا لوله‌کشی چیلر بوده و سد معبر کرده بوده یا محتوای کتیبه مشکل داشته؟ یک کلمه‌ی «عهد سلطنت» انگار دیده می‌شود آنجا. نکند ارشاد، گیر محتوایی داده بوده؟ به هر حال هر چه که هست، فاجعه است. حقیر هم یک بار تحت عنوان «شکوه از تیغ نامهربان لودر و بولدوزر» از تخریب معماری قدیمی در قم مطلب نوشتم http://sheikhak.blogfa.com/post-79.aspx
و عکس‌هایی از پاره‌ای قطعاتی که خودم موفق شدم از معرکه خارج کنم و به منزل بیاورم، گرفتم و در وب گذاشتم. کاش می‌شد همین پاره‌های کتیبه‌ی میرزا را به جای امنی برد. یاد خاطره‌ی یکی از دوستان خوشنویس (حسن اعرابی) افتادم که می‌گفت با دوچرخه در اوایل انقلاب از جایی رد می‌شدم. کتیبه‌ی مرحوم «عمادالکتاب» را تخریب می‌کردند و من موفق شدم چند کاشی‌شکسته از این کتیبه را با خودم بردارم.
و اما نکته و گلایه‌ی آخر به میثم‌خان! قطعه‌ای که با امضای میرزا غلامرضا در پست آورده‌ای (کلمینی یا حمیرا) اسکنش را بنده از روی اصل تهیه کردم و در وبلاگ خوشنویسی‌ام گذاشته که در دو سایز آپلود شده است.
http://khat.blogfa.com/post-22.aspx
کاش به منبع و ماءخذ این قطعه اشاره می‌کردی که هنوز هم البته از وسط ضرر برگشتن منفعت است.

 
در August 14, 2007 at 3:08 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام میثم
باور نکن که معمار اشتباه کرده باشه، به احتمال زیاد یکی از همین آدم های حکومتی دستور خراب کردن رو بهش داده بوده، همیین باقیمانده هارو میشه باز سازی و ترمیم کرد، دانشگاه مرمت و احیای بنا های تاریخی در قزوین استاد ها و دانشجویان خوب و اعتبار جهانی داره که البته دانشجو ها و استاداش خیلی هاشون بخاطر همین کارها به ایتالیا رفتند و ایتالیا هم با آغوش باز این استادان و دانشجویان رو قبول و ویزا میده.
تغیرات در وبلاگت رو بهت تبریک میگم

 
در August 14, 2007 at 7:34 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام میثم
به روزم

 
در August 14, 2007 at 3:54 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

...

 
در August 14, 2007 at 7:38 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

فکر کنم یه بار جوابت رو دادم... من انسانی میخونم... در مورد اینکه گفتی بزرگتر از سنم هستم ... فکر کنم خیلی هم چیز خوشایندی نیست... و در مورده نیچههم باید بگم ...بنظرم نیچه و ادم هایی از این دست افکاری خیلی حساس و ظریف دارند...که باید مراقب بود دچار سوتفا هم نشد ....

 
در August 14, 2007 at 7:42 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

مطلبت رو هم خوندم نمی دونم چی باید بگم .... تاسف بخورم یا بی تفاوت باشم.....نمی دانم

 
در August 18, 2007 at 12:56 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

bar asase tahghighate ma oon katibe modatha pish ba rang pooshoonde shode.
manbae khabar ro age momkene benevisin.

 
در August 18, 2007 at 5:22 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

http://www.nia69com.blogfa.com/post-143.aspx
یک سوال . نویسنده اش از من خواسته که از همه بپرسم چون گفته یک سوال خیلی مهم است

 
در August 19, 2007 at 7:44 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

بالاخره موفق شدم!!!
سلام ...
باورم نمیشه بالاخره این صفحه برای من هم باز شد!! شما گفته بودید که گزینه ی وسطی رو انتخاب کن ... باید عرض کنم خدمتتون که اصلا صفحه ای باز نمیشد که بخوام چیزی رو انتخاب کنم...!!! به هر حال از اینکه الان اینجام خیلی خوشحالم...
ضمن تبریک برای ساختن بلاگ ،مطالب وبلاگتون رو خوندم .... مثل همیشه عالی بودند؛از پست مشروطه خیلی خوشم اومد.راجع به پست آخرتون فقط میتونم بگم متاسفم برای خودم، برای همه ی ما که نمی دونیم چطور داریم تیشه به ریشه ی خودمون میزنیم....حیف

به روزم ...خوشحال میشم سر بزنی....

یا حق

 
در August 19, 2007 at 7:47 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

چقدر با این خبر قلبم به درد آمد
من هم با این کتیبه شکستم
با اجازه لینک شما رو می دهم

 
در August 19, 2007 at 8:13 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام....حالت چطوره...نیستی....من آ÷م ...زود بیا

 
در August 23, 2007 at 3:01 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

من از بیگانگان هرگز ننالم
که با من هر چه کرد ان اشنا کرد
روزی ما به دست خودمان نابود میشوم
متاسفم

 
در September 6, 2007 at 3:58 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

salam , man be roozam , to chera inja nisti ? ye webloge dige ham dari ?

 
در September 9, 2007 at 8:34 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

من نبودم ...سفر بودم(اصفهان).... تو چرا اپ نمی کنی؟؟؟؟

 
در September 9, 2007 at 10:50 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام میثم
به روزم

 
در September 11, 2007 at 2:58 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام
وبلاگ اخوان رو تقریبا کامل خوندم. نه تنها اشک چشمهام جاری شد که قلبم هم گریه میکرد. با صدای اخوان که کاش لینکش رو میذاشتی.
این جا هم اومدم به خودت سر بزنم

با اجازه لینک دادم

 
در September 13, 2007 at 12:35 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام....
به روزم.....
خوشحال میشم تشریف بیاورید....

یا حق

 
در September 13, 2007 at 5:27 PM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام...مدتیه نیستی...بیا پیشم

 
در September 18, 2007 at 3:00 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

adrese oon yeki webloget chie ?

 
در September 20, 2007 at 3:20 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

ئِه! بازم که اومدم و نیستی

 
در September 26, 2007 at 5:04 AM, Anonymous Anonymous نوشته...

سلام میثم
ترانه گندم تو بازار ندیدی اینم مثل اونه رو شنیدی؟ خب حالا عکس منو رو این کامیون که تو این پست وبلاگم گذاشتم ببین! اما... بازهم عکس از من تو وبلاگم هست و جوینده همیشه یابنده است.

 

Post a Comment


 لوگوي دوستان


 استاد اخوان ثالث

 خبرنامه





Powered by WebGozar